Wednesday, July 1, 2009

Pemimpin Berjiwa rakyat

Apakah erti pemimpin berjiwa rakyat..
adakah pemimpin tersebut perlu menggunakan istilah rakyat untuk menarik undi mereka..
atau pemimpin perlu mewakili rakyat untuk menentang parti yang menipu rakyat..
atau retorik semata-mata

hakikatnya..

Pemimpin berjiwa rakyat ialah pemimpin yang mampu merasai segala pahit-gerit ,suka-duka dan kesusahan rakyat , selain itu beliau perlu mesra rakyat tanpa memilih konco dan bulu mahupun pengikut (maknenyer mesra 'ala BOB' sesama melayu(islam),cina dan India)

Buktinya..

apabila mengatakan tentang KERAJAAN hilang pengaruh bagai kucing hilang taring , tikus berani shuffttle (pantun ala the next karam singh walia)ia berbalik kepada siapa pemimpin yang dimaksudkan ,(adakah beliau memhayati erti pemimpin berjiwa rakyat)

saya pernah mengikuti program pegawai @#$% (Jabatan Hal Ehwal Khas) turun padang menyelami hati penduduk setempat di suatu tempat di negeri @#$%*,ia berlaku semasa saya melaksanakan praktikul bagi menggerakkan ekonomi perlancongan. Kawasan tersebut sekarang jatuh ke tgn parti PAS selepas PRU-12.
maka bangkitlah seorang penduduk (belia)dan menyatakan apa yang diminta.tujuan turun padang ini adalah untuk mengenal pasti kekurangan kemudahan awam di sesebuah kampung.

selepas itu dia meminta kebenaran untuk memberi sedikit pendapat.
dengarlah pendapat dia..anda akan paham erti pemimpin yang diinginkan rakyat???

"untuk pengetahuan encik ,kawasan sini dan sekitar merupakan kubu kuat UMNO , tetapi adakah encik rasa kekalahan DUN ini jatuh ke tgn PAS disebabkan kami menyukai PAS?? sebenarnya TIDAK , kami semua masih setia pada UMNO , mau taknya encik , KERIS dah melekat di jiwa semenjak zaman moyang-moyang-moyang saya lg(melawaknya) cuma kami kecewa pemimpin UMNO yang dicalonkan di sini , bila time mengundi baru mai...baru nampak muka...baru manis mulut , KALO dah MENANG ,lalu kawasan ini pun buat-buat tak nampak , masa kami perlukan YB kami , musibah ke , banjir ka, dia hantar pegawai ja...baik angkat pegawai jadi calon.Mai la Yb time2 kami buat perlawanan bola peringkat kampung..bagi-bagi hadiah ka..kami bukan mintak Yb belanja pun, turun ja tgk tempat2 yang dapat sokongan...bagi dia menang, kami bukan nak duit pun , kami tau YB bukan banyak duit pun, kalo ada pun bkn CASH ,LO ja.....(LO ialah duit berasaskan kertas kerja)kami mau Yb kami MESRA-minum2 kopi dkt warung kampung dgn kami..
baru btol Yb pilihan kami.(mendapat sorakan kwnnya), jadi PRU 12 baru-baru nie... nah sedikit pengajaran buat GERGASI YANG LENA TIDUR , kami cuma nak kejutkan kan ja...jadi Yb yang berjiwa rakyat.jadi kami pakat ramai-ramai buat undi protes , undi selain UMNO-BN ,walaupun ada sedikit kekecewaan kerana terpaksa menggadai parti yang gagah tapi ini saja langkah untuk menyedarkan GERGASI ini.Kami sayangkan UMNO tetapi kami perlukan pemimpin yang berjiwa rakyat,diharap UMNO dapat melakukan perubahan bagi merawat segala barah di jiwa kami ini.saya setuju PM baru kita melaksanakan budaya turun padang versi baru (turun ke rakyat,bkn rakyat turun ke pemimpin).jika UMNO sediakan melakukan perubahan , kami juga akan membalas dengan PERUBAHAN.saya dan golongan muda akan berjuang menguatkan kuasa pengundi saluran 3 ,4 & 5. insyaalah'

moral-rakyat mahukan pemimpin yang mudah didekati...fikirkanlah

RENUNGKAN BAGAIMANA MENJADI PEMIMPIN BERJIWA RAKYAT.
boleh adaptasi di universiti anda.

5 comments:

Anonymous said...

pemimpin berjiwa rakyat nie just turun padang skali skala je ke? ala cam versi pm kite 2..leh explen sket

Anonymous said...

ala....tempat aku nie dah ader pembaharuan.
byk pemimpin UMNO turun dekati rakyat dengan cara tak formal...

turun sekali sekali lg baik dari tak turun langsung..

betol kan BERANI BERUBAH...

Pelan2 untuk berubah..
coz nanti jadi isu pembangkang plax hehehehehehehehe...
sokong kau BERANI BERUBAH

AMIN BERANI

BERANI BERUBAH said...

salam perjuangan...

turun padang byk erti yang dpt dipolitikkan...

hakikatnya..

turun padang seorang YB mesti macam beliau turun padang + mesra dengan penduduk..
soal kerap tak boleh dipertikaikan keranan YB mempunyai banyak tugas lain demi pembangunan kawasan beliau..

jadi dalam tempoh sepenggal , bagi la penduduk setempat nampak muka ..
jgn sampai tak nampak terus....
kalo perkara itu berlaku..
wajib la kalah bila jadi calon heheheheheheh.....
umno patot sedar perkara ini.

Moral= turun padang perlu , soal kekerapan perlu tapi penduduk perlu memahami kesibukan YB mereka juga..
oleh itu sia-sia 'maklumat di hujung jari' , YB pun open la Blogger atau email untuk mendekatkan komunikasi dengan rakyat setempat.
insyaalah....

terima kasih sokongan AMIN BERANI

Anonymous said...

betol
ckp BERANI BERUBAH

ayuh pemimpin berjiwa rakyat

MELAYU SETIA ISLAM

lelangit said...

kalo baru seda nak turun padang tu bukannya berani berubah tapi terpakse berubah.

Tuan Guru Nik Aziz dah bepuloh2 tahun turun padang tapi x bising2 pangil semua media tangkap gambar. siap bole bagi kuliah n baca kuthbah tiap minggu lg. ehem2 pemimpin UMNO korang ada buat x? Islam kalo separuh2 je x jauh beza dengan kaum yang dilakhnat Allah dalam Quran. kalo tau jawab le sendiri