Monday, June 22, 2009

Melayu terus dipetisejukkan-bangun!!

Francis Light membuka Pulau Pinang pada 1786, Raffles di Singapura pada 1819, Perjanjian Inggeris-Belanda 1824, Perjanjian Pangkor 1873. Daripada 1786 sudah 250 tahun kaum yang datang seolah-olah dapat DEB selama 250 tahun. DEB yang mereka nikmati di bawah payung Inggeris mereka bolot. Dari segi pelajaran siapa pergi Victoria Institution, St. John Institution, Anderson School, Penang Free School, King Edward dan Raffles School di Singapura, semua ini terdiri daripada golongan imigran. Orang Melayu berada di tepi pantai seolah-olah dipetisejukkan dan mundur. Hanya sekolah agama, tak belajar ekonomi.

Orang Melayu hanya belajar fardu kifayah, fardu ain dan keadaan ini menyebabkan mereka terperangkap dalam dunianya selama 250 tahun. Apakah 20 tahun cukup untuk bangunkan satu kaum yang begitu lama ketinggalan kerana dipetisejukkan di tepi sungai dan pantai dengan mentaliti yang terperangkap? Apakah 20 tahun boleh kejar orang lain. Kalau jadi kontraktor mana nak beli besi dan simen?

Orang lain dah kawal beratus-ratus tahun, macam mana nak kata tak payah pakai DEB. Kita sebagai anak watan mesti diberi peluang untuk mencapai taraf itu. Ramai yang terkial-kial, tiba-tiba kata compete freely. Orang Melayu masih ketinggalan dan mereka perlu diberi bimbingan, di mana kaum lain yang miskin mereka juga perlu dibantu. Janganlah kerana kita dah lepas, kata tak perlu pula.

No comments: